“Herkennen jullie dit?”
“@Marie, zou jij hier eens naar willen kijken? Wat zijn jouw bevindingen?”
“Ik sta voor de deur, weten jullie waarom x niet thuis is?”
“Hierbij mijn verslag van ons gezamenlijk consult… “
Voor goede zorg is goede samenwerking en afstemming essentieel. Niet ieder bericht in een Siilo groep heeft een reactie nodig. Soms is elkaar informeren al voldoende om te voorkomen dat een cliënt zijn of haar verhaal opnieuw hoeft te doen.
Afstemmen in een groep
Om in cliënt-groepen het overzicht te bewaren en efficiënt te communiceren hanteren we in onze regio de volgende afspraken:
TER INFO | = Geen reactie verwacht, geen actie nodig |
@Femke | = Specifieke vraag aan 1 zorgverlener (hier Femke) |
Willen jullie reageren? | = Reactie verwacht van de groep |
Herkennen jullie dit? | = Reactie verwacht van de groep |
🟢 Wel
Bedenk bij het delen van informatie of het relevant is voor iedereen in de groep. Je kunt jouw bevindingen delen of vragen om de bevindingen van anderen. Bijvoorbeeld
- Wanneer iets opvalt/verandert is, of bij een lichte rode vlag
- Bij specifieke, gerichte vragen aan 1 of meerdere collega’s, die relevant zijn voor de groep, ter voorbereiding op consult
- Na een MDO informatie delen: dit hebben we besproken; wie doet wat.
- Vanuit ziekenhuis: Na een consult je bevindingen delen
- Afwezigheidsmelding aanzetten, wanneer je niet binnen 5 werkdagen kunt reageren
🔴 Niet
- Reacties als ‘Top gedaan’
- 1-op-1 overleg dat voor anderen in de groep niet relevant is
Lees ook Reactietermijn en spoed
Of: Afwezigheidsmelding